2021/02/24

"Melyik könyvet kellene mindenképp levenni a listáról?

Tóth Krisztina írónő egy interjúban azt mondta hogy, -
"Melyik könyvet kellene mindenképp levenni a listáról?
Jókai Aranyember című művét. Nem elsősorban azért, mert nehezen olvasható és kedvét szegi a diákoknak, hanem a nőalakok ábrázolása miatt. Mert mit tudunk meg róluk? Tímea nem szereti a férjét, de engedelmesen szolgálja. Rendben tartja a házat és viszi a férfi üzleti ügyeit, ha távol van. Soha nincs egy rossz szava sem. Noémi szerelmes, de osztozik a férfin. Tímár Mihály néha megjelenik a szigeten, aztán elmegy. Noémi sose kérdez, csak örül. Nem lázadozik hanem csinosan várja Tímárt, amikor az éppen ráér. "
Pl. én akkor olvastam el őket...má mint a kötelezőket... amikor nem volt kötelező. Semmit nem szerettem ami kötelező volt. Ma sem. ...és szerettem Jókai regényeit, nekem nem voltak nehezen olvashatóak. ...filmen is láttam sokat közülük. A nőket a nemi szerepeket pedig nem regények alapján ítélem meg, soha nem azok alapján ítéltem. A nemi szerepeket a gyerek otthon tanulja meg abból amit otthon a környezetében lát, tapasztal, hall. Egyéberánt nem értem miért kellene Jókait levenni. Ha magamra hallgatok, mindent levennék a kötelező listáról. ....aaaa verseket is! Mi alapján raknak oda bármit? Ennyi erővel minden író, minden költő minden műve lehetne kötelező, mert egyikünknek ez, másikunknak az teszik, amabból tanul, okul... Szerintem a gyerekkel az olvasás élményét kellene megszerettetni először, aztán rábízni mit olvas, lényeg hogy olvasson. ... Lehetne pl AJÁNLOTT irodalom lista amiből a gyerek a saját kedve szerint válogathat, aztán arról írja le a SAJÁT szavaival a SAJÁT véleményét. Ha ezt megteszi és érthetően fogalmazza meg, máris ötös. ...gondolkodni tanulna így a gyerek és megtanulna a saját szavaival a saját véleményét elmondani, megfogalmazni. ...nem odaföntről holmi hűde naaagy ember által előírt sorscsapás baromságot bemagolni.
Megjegyzem rühelltem regényeket meg főleg vereseket elemezni. Miért? ... mert kötelező jellegű "elemzést " kellett produkálni. Az mire jó? Én pl mást értek egy versen, nekem mást jelentenek egyes szereplők karakterei mint ami kötelező... Honnan veszi bárki, főleg egy gyerek, hogy az az író miért azt a karaktert adta annak a szereplőnek? ... vagy hogy a költő mi a rossebé írta akkor épp azt a verset és mit érzett ő akkor? Lehet csak megszállta az ihlet aztán írt egyet de semmi különös oka nem volt rá. ...Na akkor mi van?

Na még ha valami tisztességes emberi értékrendet tanulnának a gyerekek.... Pl. toleranciát a másság elfogadását a másképp gondolkodás lehetőségét. Amit viszont kötelezővé tennék minden iskolában... a környezet ismeretet és védelmet, a KÖZ intézmények a demokrácia működését a demokratikus kötelességeket és jogokat. Röviden... Állampolgári és társadalmi ismereteket....az életet! ...hogy soha többé ne lehessen így megvezetni őket ahogy a mostani generációt, hogy tudják és értsék... az ÁLLAM ŐK MAGUK a politikus a KÖZINTÉZMÉNY a KÖZ ALKALMAZOTT van értük és nem fordítva, hogy a politikus az alkalmazottjuk és nem az uruk! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Véleményt, Javaslatot, Érveket írj! Bunkózásra, Komcsizásra, Cigányozásra, Zsidózásra NEM vagyok vevő!